Akce

Akce naší MŠ Křečíci - tradice:

Svatováclavské slavnosti
Návštěva Mikuláše
Předvánoční dílnička
Vánoční vystoupení a posezení
Velikonoční tvoření pro rodiče s dětmi
Den s maminkou
Návštěva divadelních představení v ZŠ Křečci, Poděbradech (divadlo Na Kovárně),  Nymburce (Hálkovo divadlo)
Celodenní výlet
Týden radosti - oslava Dne dětí
Loučení se školáky

 

Veškeré akce jsou hodnoceny dětmi i rodiči jako dobré. Jako například oslavy svátku dětí, akce konané s rodiči, vystoupení pro rodiče, loučení se školáky na konci školního roku.

Celoroční projekt 2023 - 2025

        ŠABLONY

 Operační program 

Jan Ámos Komenský

je spolufinancován Evropskou unií

 

Celoroční projekt 2022/23

UŽ BRZY PŮJDU DO ŠKOLY

PŘIPRAVUJEME SE S KULIFERDOU

- opakováním znalostí o přírodě, lidech a zvířatech

- kreslením uvolněnou rukou

- správným držením tužky dvěma prsty, třetím podloženým
 
- vedením tahu tužkou různými směry bez otáčení papíru
 
- napodobováním různých tvarů
 
- trénováním výslovnosti
 
- plněním zadaných úkolů
 
- vyjádřením svých myšlenek a prožitků
 

PODZIM

MYŠKY
-poslech příběhu ,,O myšce"
 
-povídání o myškách, způsobu života a jejich pohybu
 
-napodobování běhu myšek po třídě
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda - myšky hledají dírku, ve které bydlí
 
VLAŠTOVKY
-povídání o ptácích tažných i stálých
 
-při cvičení - provádění velkých spodních oblouků
                 -
 -ukazování, jak vypadají dráty, na kterých se vlaštovky chystají na odlet
 
-kreslení drátů na velký formát papíru
 
-práce s tužkou v pracovním sešitě Kuliferda - kreslení drátů, na kterých se setkávají před odletem
 
ROZKUTÁLENÁ KLUBÍČKA
-hledání ve svém okolí, co všechno má kruhový tvar
 
-obkreslování talířků, hrníčků, koleček
 
-při pobytu venku kreslení prstem do písku
 
-kreslení kruhů na velký formát papíru
 
-práce v pracovním sesitě Kuliferda - kreslení klubek vlny pro kočičky
 
CO DOZRÁVÁ NA POLÍCH
-povídání o sklizni plodin na poli, pojmenování
 
-co se z nich vyrábí
 
-rozlišování základních časových údajů
 
-uvědomování si plynutí času
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda - správné spojení plodin s výrobky z nich
 
K ČEMU PATŘÍ
-opakování poznatků, co kde roste
 
-povídání, jak souvisí pěstování plodin na podnebí a roční době
 
-práce v pracovním sešitě - hledání vztahů plodiny a místa, kde se vyskytuje
 
SCHOVANÉ TVARY
-opakování poznávání tvarů
 
-vyhledávání tvarů v prostředí školy, venku
 
-upevnění představ - hodiny tvar kruhu, papír na kreslení tvar obdélník aj.
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda - rozpoznávání zrakem obrysů tvarů a jejich vyznačení
 

DRAČÍ OCÁSKY

-povídání o ročním období, síle větru, pouštění draka

-sledování stopy k rozvoji orientace na ploše

-provázkové bludiště- mezi kužely. židličkami, stoly

-sledování stopy provázkuaž do konce

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: obtahování ocásků zamotaných draků

MALÍŘ POPLETA

-rozpoznání odlišností v detailech

-odhalování podtatných a nepodstatných znaků

-poznávání charakeristických znaků předmětů, osob, zvířat

-cvičení oční gymnastiky

-podle pokynů hýbání očima nahoru, dolů, do stran, kroužení

VYTLESKÁVÁNÍ

-hledání věcí ve třídě a správné pojmenování

-uvědomění slova

-rozlišování sluchem slabiky, počáteční slabiky a hlásky ve slovech

-poznávání slov krátké a dlouhé

HLÁSKA R

-rozlišování slov dlouhých a krátkých

-trénování výslovnosti hlásky R

-hraní si s hláskami a zkoušení jejich nahrazování jinýmí hláskami

-poznávání, zda je na začátku slova nebo na konci

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: ve kterých slovech najdeš hlásku R

HLÁSKY Z - Ž

-procvičování mluvidel

-vyčlenění hlásky na počátku slova

-ve skupinách určování hlásky a říkání slov na tuto hlásku

-zkoušení si rýmování /zelí- belí, žába- bábá aj.

-rozlišení ve ktrém slově slyším Z a kde Ž

-práce v pracovním sešitě Kuliferda:vybyrvi obrázek barvou,

 který začíná na stejné písmeno /z -zelená,ž- žlutá

SKUPINY

-napodobování základních geometrických tvarů

-chápání souvislostí mezi věcmi, zvířaty, přírodou

-nacházení znaků společných a rozdílných

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: do každého rámečku dokresli, co do skupiny může patřit

RÝMOVAČKA NENÍ HRAČKA

-sluchem rozlišit slova, slabiky, počet slabik a délku

-poznávání rýmujících se slov

-vytváření rýmovaček

-vymýšlení básniček na základě daných rýmů

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: najít a spojit dvě slova, co se rýmují

ZIMA

MIKULÁŠ OBDAROVÁVÁ

-dokázat předvídat přání druhého

-znát a rozumět tradicím státu, ve kterém žiji

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: nakresli, koho a čím bys obdaroval, kdybys byl/a Mikulášem

MIKULÁŠOVA BERLA

-upřednostnění jedné ruky při kresbě různých tvarů
 
-zobrazování různými směry
 
-kreslením jedním nebo co nejméně tahy
 
-stáčení spirály vlevo nebo vpravo
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: zvládnout zatočení Mikulášovy berly
 
-poznej, která zatáčí vpravo a která vlevo
 
ZDOBENÍ STROMEČKU
 
-všímání si změn mezi obrázky
 
-rozpoznání odlišností v detailech
 
-řazení obrázků od prvního k poslednímu
 
-označit pořadí správnou číslicí
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: promysli, jak Kuliferda s Filutkou zdobili stromeček
 
VÁNOČNÍ ŘETĚZ
 
-zobrazení drobného tvaru v odpovídající velikosti
 
-uplanit princip řešení a návaznosti logické řady
 
-orientovat se v řadě
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: dokresli správně vánoční řetěz
 
KOUZELNÝ KOBEREČEK
 
-napodobování základních geometrických tvarů
 
-zrakové rozlišení detailů
 
-pochopení pravidelnosti střídání obrazců
 
-pohádka O Aladinovi
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: dokresli chybějící tvary na koberečku
 

KAŽDÝ SE OBČAS  BOJÍ

 
-porozumět běžným projevům emocí a nálad
 
-respektovat rozdílné emoční prožívání
 
-pozitivní i negativní emoce.umět to,co prožívá,vyjádřit slovně, výtvarně, pohybově, mimikou
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: zkus nakreslit, kdy se něčeho bojíš
 

JAK SE POZNÁ ODVAHA

-porozumět běžným projevům emocí a nálad
 
-respektovat rozdílné emoční prožívání u ostatních
 
-zvažovat. ve kterých situacích mohou lidé projevit odvahu
 
-hledání příkladů v pohádkách i příbězích
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: poznáš, kdo je smutný, a kdo by mohl být odvážný?
 

CHODSKÉ KOLÁČKY

 
-pracovat s různými materiály i kresebnými prostředky na ploše i v prostoru
 
-napodobování geometrických tvarů, kombinovat tvary do nových celků
 
-dokázat popsat postup při výrobě koláčů
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: pomoz ozdobit chodské koláče
 
 
  BRUSLENÍ
 
-upevnění správného úchopu tužky
 
-ujasnění si preferovaného směru kreslení
 
-připravování ruky na psaní s využitím základních grafomotorických prvků
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: obtahuj tužkou stopu bruslí Kuliferdy a Filutky
 na řádek nakresli kličky samostatně
 
VELKÉ A MALÉ LYŽE
 
-napodobovat vzor podle instrukcí
 
-uspořádat předměty dle zadaného pravidla
 
-používat pro označení velikodti výrazy: větší než, menší než
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: dokresli lyže tak, aby vzor 
 odpovídal stejně velkým lyžím
 
ZIMNÍ SPORTY
 
 -rozlišit zimní a letní aktivity
 
-dokázat argumentovat a odůvodnit svou volbu
 
-všímat si odlišností a detailů v obrázcích
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: vyber a označ činnosti a sporty,
 které Kuliferda nemůže dělat v zimě
 

JARO

JARNÍ LOUKA
-správné určování a pojmenování jarních květin ve svém okolí
 
-orientovat se v číselné řadě 1-10, vyjmenovat ji
 
-posoudit početnost dvou souborů
 
-chápat, že číslovka označuje počet
 
-práce v pracovním sešitě Kuliferda: spočítat, kolik je na obrázku jarních květin
 
-počet zapsat do správného ,, vajíčka", číslicí
 
POMLÁZKA

-procvičování grafomotorických prvků na různých fázích výroby pomlázky

-kreslení pletené pomlázky prstem ve vzduchu, na papír

-tvoření pomlázky na zemi z barevných víček

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: obtahování Kuliferdovi pomlázky, dokreslení ostatních pomlázek a na konci nakreslit mašle v jiné barvě

MOTÝLCI

-rozpoznato dlišnost v detailech

-sledovat zleva doprava a podle potřeby zprava doleva

-odhalit podstatné a nepodstatné znaky

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: hledání stejného kamaráda motýlka

ROČNÍ OBDOBÍ

-rozlišování některých časových údajů

-připomenutí jejich charakteristických znaků - co děláme, jak vypadá

příroda, jak se oblékáme

-souhrně pojmenovat

-vytváření vlastního přehledu ročního období na papír

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: přiřazení správných obrázků ke každému ročnímu období

O JEDNU VÍCE

-orientace v číselné řadě 1-10

-znalosti, že 5 je více než 4

-rozlišené tvary

-uspořádí předmětů dle stanoveného pravidla

-rozlišení a používání základních matematických pojmů

-práce v pracovním sešitě Kuliferda: do rámečku nakreslit vždy o jednu více, než vidíš na obrázku

 
 

 

 

Celoroční projekt 2021/22

ROK STROMŮ

Ve školním roce 2021/22 jsme se více více seznamovali se stromy.

Projekt  je dělen do 10 celků. Jednotlivé stromy jsou rozpracovány do témat podle oblastí RVP.

Součástí plánu jsou obrázky, básničky, písničky,  přísloví, pohybové hry, náměty na výtvarné a pracovní činnosti.

Tyto jednotlivé činnosti představují dětem přírodu jako silného kamaráda. Že si život bez stromů nedokážeme představit.

Jak je pro nás i zvířata a vlastně celou přírodu důležitý kyslík, stín stromů, plody, dřevo, stromy jako bydliště ptáků a hmyzu.

Každá kapitola začíná příběhem o určitém stromu a budou nás celou dobu poznávání provázet  postavičky Anička s Honzíkem.

STROM

Stojí, stojí v lese strom,
hledí do daleka.
,,Mami" volám, ,, to je on!
Strom, který tu čeká".
 
Čeká na mne celé dny,
aby mi dal sílu,
splnil moje dětské sny,
vyčaroval vílu.
 
Vílu, lehkou jako dech,
která tančí v lese.
Vílu, kterou každý strom
v koruně si nese.
 
Stojí, stojí v lese strom,
pro každého jeden.
Stojí klidně, nehnutě,
at´je žár či leden.
 
 Krátké přiblížení průběhu projektu:

   CO VYPRÁVÍ STARÝ DUB

 -  na úvod jsme přiblížily dětem plánovaný projekt Rok stromů a jeho průběh v každém týdnu
    vydali se hledat a pozorovat všechny stromy v okolí naší mateřské školy
    sledovali jsme tvary a velikosti, části stromů a jejich listy, jehlice a plody.
 
 - poslechli si básen´ STROM, kterou se budeme průběžně recitovat a opakovat.
   ve třídě, jsme se věnovali vyprávění a ukázkám na videu o naší přírodě a důležitosti stromů.
 
 - prezentace stromu
   zhlédnutí obrázků: tvar koruny stromu,
   druhy dubu - podle listů,plody
 
 - rozhovor o obrázcích, zkušenosti dětí s dubem ( tvoření z nasbíraných listů a žaludů)
   využívání stromu k výrobě nábytku
   plody pro zvířata v lese
 
 - pohádka ,, O DUBÍNKOVI "
 
 - založení ,, KNIHY STROMŮ "
   nalepení obrázku stromu a pojmenování
 
 - plnění pracovního listu - shrnutí poznatků o dubu

 

  SILÁK KAŠTAN

- úvod: ,, PŘÍBĚH O ANIČCE A HONZÍKOVI "

 - sledování videa Poznáváme stromy: Kaštan

 - skupinová práce: Kaštanovník - tisk barevných listů, lepení kmene s větvemi

 - ukázka kaštanů s recitací básně

 - prezentace - rozdíl mezi různými druhy kaštanů

 - Kaštan jedlý - pozorování obrázků, kde roste, k čemu se používá - dřevo, plody

 - básen´ ,,Ježčí "

 - tvoření ježků - vybarvování těla voskovým pastelem, nalepování očí, čumáčku, bodlinek

 - práce s pracovním listem

 - nalepení obrázku do knihy a pojmenování

 

 TAJEMSTVÍ KOUZELNÉ LÍSKY

-úvod: Povídání o tajemné lísce.

-poslech básní - LÍSKA a LÍSKOVÝ OŘECH

-přblížení příběhu o lísce, rozhovor, kde všude roste a jaké má plody.

-shlédnutí prezentace - keř, listy, plody

-skupinová práce dětí - tvoření z krepového papíru větví lísky a nalepení na velký formát papíru

-v rámci cvičení - provádění hry - HRÁTKY S OŘÍŠKY

-jednotlivé malování lískových ořechů

-zapsání názvu keře, vybarvování a tisk lísky do vlastní knížky

-provádění frotáže

 

CO SE DĚJE POD JEDLÍ

-motivace básní - Jedle,  Zimní

-povídání o jedli, která je považována za královnu lesa
 
-jaké má šišky, jak rostou na větvi
 
-poslech příběhu Haničky a Honzíka, jak šli s dedečkem pro vánoční jedličku
 
-cvičení ve dvojicích - V lese
 
-zdolávání překážkové dráhy - Putování sněhové vločky
 
-zpívání - Vánoční písně a koledy
 
-poslech - Ten vánoční čas
                 Zelenej se jedličko
 
 

JAK SE HRAJE NA MODŘÍN

- poslech příběhu Haničky a Honzíka, jak přijeli po vánocích za dědečkem a babičkou
  a opět vyrazili do lesa,kde viděli holý strom. Dědeček jim vyysvětlil, že není suchý 
  ale je to modřín, který na zimu opadává.. Vyprávěl, co se z jeho dřeva vyrábí.
 
- básnička ,, Kapela"
 
- video a rozhovor o stromu, jak vypadá, k čemu se využívá
 
- výtvarná práce dětí, tvoření hudebních nástrojů z papíru
 
- pohybová hra Koulovačka
 
- nalepení obrázku modřínu do své knížky, vybarvení, tisk jehličí
 
- práce s pracovním listem
 

 

JASAN,TEN NÁS OCHRÁNÍ

-poslech příběhu Aničky a Honzíka o jízdě na jasanových saních

-shlédnutí videa - strom jasan

-seznámení s básní ,,Sáńky"

-povídání o stromu, k čemu se používá jeho dřevo

-tvoření s papírem - stříhání a lepení stromu 

-pracovní list - plnění zadaného úkolu

-tvoření z papíru - tenisová raketa

-lepení obrázku jasanu do své knížky, vybarverní, zapsání názvu

 

BEZ BÍLÉ BŘÍZY JARO NEBUDE

-seznámení s příběhem Aničky a Honzíka, jak pomáhali babíčce na zahradě.
 Skládali dřevo z břízy do dřevníku. Z větviček břízy dědeček vyrobil košt´ata
 s jarní sílou a děti pořádně zametly stodolu.
 
-básnička ,,Bříza"
 
-shlédnutí videa - strom bříza
 
-pracovní list - plnění úkolu
 
-hra ,, Jarní cestička"
 
-tvoření  3D ve skupině  - Bříza bělokorá
 
-lepení obrázku břízy do své knížky, vybarvení, zapsání názvu, tisk listu
 

 

POD VRBOU, ZA VRBOU, CO SE BUDE DÍT?

-seznámení s příběhem  Aničky a Honzíka, o svěřování svého trápení staré vrbě .
 
-poslech básničky ,,Vrba"
 
-tvoření stromu z krepového papíru 
 
-práce s pracovním listem
 
-nácvik básně Velikonoční
 
-tvoření papírového košíčku
 
-zápis názvu stromu do své knihy a vybarvení obrázku vrby
 

 

JAVOR, STROM NAKLONĚNÝ LIDEM

-poslech příběhu, jak dědeček Aničky a Honzíka má rád ten obrovský strom s názvem JAVOR.

 Rád pod ním sedí a zhluboka dýchá a strom ho vždy osvěží. A jak ze dřeva tohoto stromu udělal dárek pro děti.

-báseń - ,,Javorová"

-skupinová práce - malba těla stromu, tisk listů do koruny

-pohybová hra s obručí - ,,Na kuchaře"

-Na řemeslníky -,, Košíkář"- pletení košíků z papíru

 

POD LIPOVOU OCHRANOU

-poslech příběhu Honzíka a Aničky, jak seděli s babičkou a dědečkem pod stromem,

dozvěděli se jeho název, proč se mu říká strom národní a co jsou to ratolesti
 
-poslech a recitace básně ,, Lípa"
 
-sledování videa - části stromu
                       - tvar listů
                       - výroba z lipového dřeva
 
-poznávání stromu v přírodě
pozorování a vedení rozhovoru
 
-tvoření listů - tisk barvy
                  - vystřihování tvaru listu
                  
 
                  

 

 
 
 
 

 

 
 Fotodokumentaci z již uskutečněných akcí najdete na www.zskreckov.rajce.net